Ośrodek Promocji i Wdrażania - Projekty
Streszczenie

Opracowanie metod i narzędzi wspierających proces edukacji w zakresie kształtowania postaw probezpiecznych, szczególnie wśród dzieci i młodzieży

Kierownik projektu: mgr Magdalena Olszowy / mgr Agnieszka Szczygielska

Streszczenie projektu:

Głównym celem zadania było rozwijanie metod i opracowywanie narzędzi wspierających proces edukacji w zakresie kształtowania postaw probezpiecznych, szczególnie wśród dzieci i młodzieży.

W ramach zadania zrealizowano następujące działania:

  • 3 konkursy na plakat bezpieczeństwa pracy dla artystów plastyków oraz studentów uczelni artystycznych („Biozagrożenia dzisiaj” – 2020 r.; „Przemysł 4.0” – 2021 r.; „Komunikacja” – 2020 r.);
  • 3 konkursy plastyczne dotyczące bezpiecznych zachowań dla uczniów szkół podstawowych („Bezpieczne dzieci w sieci” – 2020 r.; „Prawdziwy bohater nosi maskę” – 2021 r.; „Pierwsza pomoc – moja supermoc” – 2022 r.);
  • 3 konkursy fotograficzne (pn. „O!ZNAKI PRACY”) poświęcone tematyce bezpieczeństwa i zdrowia w pracy;
  • 3 konkursy filmowe (pn. „O!ZNAKI PRACY”) na temat człowieka w środowisku pracy
  • 19 wystaw upowszechniających wyniki konkursów - 11 wystaw plakatów bezpieczeństwa pracy, 4 wystawy prac plastycznych, 4 wystawy fotografii;
  • 4 pokazy filmów konkursowych „O!ZNAKI PRACY”;
  • opracowano 3 zestawy narzędzi komunikacji wizualnej – po 1 zestawie w latach 2020, 2021, 2022 (plakaty bezpieczeństwa pracy – rys. 1, fotografie, filmy), które zostały udostępnione pracodawcom (w wersji drukowanej i elektronicznej) w celu prowadzenia działań edukacyjnych oraz działań na rzecz kształtowania probezpiecznych postaw pracowników; w wersji elektronicznej zostały udostępnione poprzez portal www.ciop.pl oraz http://oznakipracy.ciop.pl;
  • zaprojektowano i wykonano 1 grę edukacyjną dla dzieci (pn. „Supermocni”) na temat bezpiecznych zachowań w szkole i w czasie wolnym (na urządzenia mobilne); gra została udostępniona w sklepach internetowych Google Play oraz App Store; do gry opracowano wersję demo, która została opublikowana na stronie internetowej Instytutu oraz w mediach społecznościowych Instytutu;
  • zaprojektowano i wydano drukiem 44 rodzaje materiałów informacyjnych dotyczących zrealizowanych konkursów; materiały zostały upowszechnione w nakładzie ok. 21,4 tys. egz.;
  • opracowano 58 rodzajów materiałów informacyjnych w wersji elektronicznej dotyczących konkursów. Materiały te zostały upowszechnione m.in. w portalu internetowym Instytutu www.ciop.pl, w portalu internetowym konkursów oznakipracy.ciop.pl, w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram), a także na stronach internetowych przedsiębiorstw i instytucji współpracujących z Instytutem oraz na stronach partnerów konkursów „O!ZNAKI PRACY”
  • opracowano i opublikowano w portalach społecznościowych łącznie 393 posty (3 zestawy postów) dotyczących realizowanych konkursów, które łącznie dotarły do ok. 174 tys. odbiorców.

Dodatkowo:

  • przygotowano i przeprowadzono 3 ankietowe badania wpływu konkursów plastycznych na zachowanie dzieci i młodzieży w szkole i w czasie wolnym. W badaniach wzięli udział opiekunowie, nauczyciele oraz rodzice uczestników konkursów plastycznych dla dzieci;
  • przygotowano i opublikowano treści dotyczące konkursów w portalu internetowym oznakipracy.ciop.pl, w portalu Instytutu www.ciop.pl oraz do partnerskich serwisów internetowych;
  • przygotowano 20 informacji prasowych, reklam prasowych oraz publikacje prasowe dot. konkursów.

 

   

Zadanie 4.SP.05. Przykłady plakatów bezpieczeństwa pracy nagrodzonych w latach 2020-2022

 

Szacowana liczba odbiorców bezpośrednich zrealizowanych działań (uczestnicy bezpośredni konkursów) – 3,1 tys. osób; Szacowana liczba odbiorców pośrednich zrealizowanych działań (odbiorcy materiałów, działań medialnych, treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych) – 6,08 mln osób.

Wyniki zadania przedstawiono w 9 publikacjach popularnonaukowych w czasopismach krajowych i zaprezentowano na 7 krajowych i międzynarodowych konferencjach i seminariach.



Jednostka: Ośrodek Promocji i Wdrażania

Okres realizacji: 01.01.2020 – 31.12.2022