Źródłem stresu w pracy mogą być zarówno bodźce fizyczne (np. hałas, niewłaściwe oświetlenie, zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura, zapylenie, promieniowanie), jak i bodźce psychospołeczne. W tym drugim przypadku możemy mówić o stresie psychospołecznym w pracy. Jego przyczynami są najczęściej:
- przeciążenie ilościowe pracą:
- znaczny wysiłek fizyczny w pracy
- zbyt duża liczba nowych zadań w pracy, ciągłe zmiany w pracy
- narzucone przez maszynę lub inne osoby tempo pracy
- praca w pośpiechu
- praca pod presją czasu
- nagłe i znaczne ilości pracy do wykonania
- zbyt dużo pracy do wykonania – zabieranie pracy do domu, ciągła praca w nadgodzinach, zbyt mała ilość etatów w zakładzie.
- przeciążenie jakościowe pracą:
- konieczność zachowania czujności przez cały czas pracy
- wykonywanie zadań trudnych i skomplikowanych umysłowo
- odpowiedzialność za ludzi
- odpowiedzialność za mienie dużej wartości
- konieczność wyboru „mniejszego zła”, dylematy moralne
- konieczność podejmowania decyzji o znacznych możliwych konsekwencjach.
- niedociążenie jakościowe pracą:
- wykonywanie prostych, powtarzalnych, monotonnych czynności
- praca wysoce zautomatyzowana
- praca poniżej możliwości.
- ograniczony zakres kontroli nad pracą:
- sztywne, niezmienne godziny lub czas pracy
- niemożność przerwania pracy w razie potrzeby
- niemożność decydowania o sposobie wykonania zadania
- praca pod presją innych osób
- ciągłe zmiany warunków, sposobu, organizacji, miejsca pracy
- brak wiedzy nt. celu pracy – poczucie bycia „trybikiem w maszynie”
- brak informacji nt. efektów pracy – poczucie wykonywania „pracy bez sensu”.
- niejasność pełnionej roli zawodowej:
- brak wiedzy nt. przydzielonych obowiązków
- nieznany zakres odpowiedzialności
- brak wiedzy nt. sposobu wykonywania pracy (np. brak szkoleń wstępnych, wprowadzenia w obowiązki)
- konieczność „samozatrudnienia się” w dotychczasowym miejscu pracy.
- konflikt roli zawodowej:
- niespójne, sprzeczne, zmienne wymagania przełożonych
- wzajemnie sprzeczne oczekiwania ze strony różnych osób: przełożonych, klientów, współpracowników
- kontakty z „niezadowolonymi” klientami
- konieczność kooperacji z wieloma podmiotami
- wpływ pracy na życie rodzinne –praca w nadgodzinach, częste lub długie wyjazdy służbowe, niemożność sprawowania opieki nad dzieckiem
- ciągła dyspozycyjność
- niski prestiż społeczny pracy lub zawodu
- brak możliwości awansu, rozwoju, podwyżki
- praca poniżej aspiracji.
- brak wsparcia ze strony współpracowników i/lub przełożonych:
- system motywacyjny firmy zorientowany na rywalizację między pracownikami
- konflikty między współpracownikami
- brak informacji potrzebnych w pracy
- brak środków, wyposażenia, urządzeń lub materiałów potrzebnych do pracy
- brak wiedzy o planowanych lub trwających zmianach w przedsiębiorstwie lub w sposobie wykonywania pracy
- osamotnienie, np. ze względu na rodzaj obowiązków – „jedno takie stanowisko w firmie”
- nieudzielanie pomocy w ogóle, pomoc niewystarczająca lub nadchodząca zbyt późno
- utrudniony w razie potrzeby kontakt z przełożonym, współpracownikami
- uznaniowe traktowanie i ocenianie
- dyskryminacja ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony lub w pełnym albo w niepełnym wymiarze czasu pracy
- przemoc fizyczna ze strony współpracowników lub przełożonych
- przemoc psychiczna ze strony współpracowników lub przełożonych: nękanie, zastraszanie, poniżanie, ośmieszanie, izolowanie, eliminowanie z zespołu.
- fizyczne warunki pracy:
- hałas na stanowiskach lub w pomieszczeniach pracy
- zbyt wysokie temperatury
- zbyt niskie temperatury
- nieprzyjemne lub uciążliwe zapachy na stanowiskach pracy
- obecność na stanowiskach pracy substancji łatwopalnych, wybuchowych, drażniących, żrących lub trujących.