Konkurs "Lider bezpiecznej pracy"


OGÓLNOPOLSKA KAMPANIA SPOŁECZNA
"RYZYKO ZAWODOWE W PRZETWÓRSTWIE PRZEMYSŁOWYM"

KONKURS - LIDER BEZPIECZNEJ PRACY

W ramach działań na rzecz ogólnopolskiej kampanii społecznej "Ryzyko zawodowe w przetwórstwie przemysłowym", wraz z firmą Fiat Auto Poland S.A. zorganizowano konkurs na „Lidera bezpiecznej pracy” Konkurs przeznaczony był dla pracowników z 3 jednostek (spawalni, lakiernia oraz montażu).

Ocenie podlegały indywidualne pomysły na poprawę bezpieczeństwa, zgłaszane w przedsiębiorstwie z okresu styczeń – wrzesień 2010 r.

Laureaci konkursu i tytuły nagrodzonych rozwiązań:

Montaż

  • Sławomir SZYMASZEK, technik Linia D
    • "Instalacja dodatkowego czujnika do partnera foteli nadwozia Fiat 500, eliminującego ryzyko upadku fotela podczas jego montażu" - Zainstalowany czujnik kontroluje poprawną głębokość włożenia łyżki między siedzenie a oparcie fotela. Czujnik zsynchronizowany jest z lampką kontrolną, która zapala się na czerwono w przypadku nieprawidłowo wykonanej operacji. Zastosowane rozwiązanie eliminuje ryzyko upadku fotela podczas jego transportu do nadwozia. Pomysł został zaakceptowany jako Safety Best Practice w Fiat Group Automobiles - ściągnij opis ...
  • Albin KULA,  pracownik produkcji bezpośredniej
    • "Zabezpieczenie ostrych rurek wózkow SAG" - Nowe testowane wozeczki SAG zostaly dodatkowo zabezpieczone zaslepkami, ktore eliminuja ryzyko uszkodzenia dloni podczas pobierania elementow z wozeczka - ściągnij opis...
  • Zenon BULA, pracownik utrzymania ruchu
    • "Wykonanie ochraniaczy na wystające teowniki" - Na linii boków pracownik zauważył wystające pulpity sterownicze, które ograniczały również swobodne poruszanie się między liniami (możliwość doznania urazu ciała przez pracownika przechodzącego między liniami Sczepiania i Szkieletu Boku Prawego, oraz wciśnięcia przycisku bezpieczeństwa i zatrzymania linii). Zaproponowano zmianę położenia pulpitów poprzez wpuszczenie ich w osiatkowanie. Dzięki tej prostej czynności powierzchnia przeznaczona do poruszania się zwiększona została o 40 cm. Dodatkowo wyeliminowano wystajace elementy - ściagnij opis ...

Spawalnia

  • Dawid CEBULSKI,  pracownik utrzymania ruchu
    • "Zmiana położenia pulpitów sterowniczych między liniami boków prawych" - Na linii boków pracownik zauważył wystające pulpity sterownicze, które ograniczały również swobodne poruszanie się między liniami (możliwość doznania urazu ciała przez pracownika przechodzącego między liniami Sczepiania i Szkieletu Boku Prawego, oraz wciśnięcia przycisku bezpieczeństwa i zatrzymania linii). Zaproponowano zmianę położenia pulpitów poprzez wpuszczenie ich w osiatkowanie. Dzięki tej prostej czynności powierzchnia przeznaczona do poruszania się zwiększona została o 40 cm. Dodatkowo wyeliminowano wystajace elementy - ściagnij opis ...
  • Marcin WILCZEK, lider zespołu
    • "Modernizacja przyrządu do podmontaży drzwi tylnych Fiata 500" - Problem występuje podczas nitowania sprężyny gazowej w drzwiach tylnych w modelu 500. Ok. 60 razy na zmianę kiedy pracownik jedną nitownicą nituje strone prawą i lewą, istnieje wtedy możliwośc potknięcia się o przewód powietrzny. Przerobiono zespół powietrzny zasilający nitownicę, dodano dodatkową nitownicę. Obie nitownice zawieszono na balanserach. Wyeliminowano ryzyko upadku pracownika w wyniku zaplątania się w przewód nitownicy - ściagnij opis ...
  • Marcin WIELGOSZ, operator
    • "Eliminacja utrudnionego dostępu do panelu z elektrozaworami na stole załadunkowym model 420 na linii boku Prawego" - Podczas awarii i interwencji specjalistów pracownik jest narażony na uraz (trudniony dostęp pracownika do strefy interwencji -brak miejsca na swobodne ruchu rękami, głową).W ciągu roku zanotowano 6 interwencji na zepole z elektrozaworów oraz 10 interwencji z koniecznością ręcznego sterowania blokadami, eletrozaworami. Problem z trudnym dostępem może spowodować uraz głowy lub ramion pracownika. Czas wymiany elektrozaworu to 30min. Czas interwencji przy ręcznym sterowaniu to 12min. Podczas interwencji konieczne zatrzymanie linii,  działań naprawcze w wewnątrz linii automatycznej. Jako rozwiązanie problemu wykonano okienko w ogrodzeniu, które umożliwia łatwy dostęp do strefy z elektrozaworami. Ostre krawędzie w okienku zabezpieczono poprzez zastosowanie gumowej osłony - ściagnij opis ...

Lakiernia

  • Kazimierz MROCZKOWSKI,  lider zespołu
    • "Wykonanie podestów w suszarkach po procesie kataforezy" - Podczas czyszczeń technicznych kurtyn powietrza w suszarkach KTL  pracownicy SCARLET poruszają się po przenośniku łańcuchowym. Takie zachowanie prowadzi do zaistnienia sytuacji potencjalnie wypadkowej. Wpadnięcie pomiędzy przenośniki może grozić ciężkim urazem kończyn dolnych. Wprowadzone rozwiązanie polegało na zaprojektowaniu i instalacji podestów między przenośnikami. - ściagnij opis ...
  • Wiesław ŚCIESZKA, lider zespołu
    • "Zabudowa stanowiska identyfikacji nadwozi - poprawa warunków pracy , obniżenie temperatury" - Stanowisko 50 było stanowiskiem otwartym. Panowała na nim znacznie wyższa temperatura i hałas niż na stanowiskach umiejscowionych w Tunelach roboczych. W okresie letnim na skutek mocnego nagrzania hali temperatury często przekraczały 30°C. Realizacja pomysłu polegała na zabudowaniu stanowiska numer 50 - Identyfikacja nadwozia. Stanowisko zostało otoczone tunelem z wymuszonym przez konwekcję ruchem ciepła. Dzięki wprowadzonemu rozwiązaniu obniżono temperaturę do akceptowalnego poziomu. Znacznie zmniejszyała się również ekspozycja pracowników na hałas tła - ściagnij opis ...
  • Ryszard MARGASIŃSKI, pracownik utrzymania ruchu
    • "Modernizacja odpływu zużytego oleju z suszarki kataforezy" - Problemem było kapanie zużytego oleju z 7 strefy suszarki kataforezy (przez istniejący nieszczelny odpływ oraz ze składania blach trapezowych pod podłogą suszarki). Założony wąż na króciec odpływowy odprowadza spływający olej do beczki na poz.0,0m.Na ryzyko narażeni sa pracownicy UR, poruszający się w tej sterfie w trakcie kontroli, inspekcji, usuwania awarii oraz pracownicy firmy czyszczącej, jak równiez dla Pracowników ZT1, ZT2 podczas kontroli urzadzeńW celu wyeliminowania zagrożenia: Wykonano w warsztacie UR z blachy tacę (o wymiarach 3000x500x100mm) wychwytującą kapiący na posadzkę zużyty olej i podwieszono ją pod otworem odpływowym w podłodze suszarki i pod składaniem blach trapezowych. Zdemontowano wąż odpływowy i podłączono go do tacy. Przesunięto kolidującą z tacą świetlówkę - ściagnij opis ...

Uroczystość wręczenia nagród w konkursie

Podczas uroczystości, która odbyła się w dniu 23 grudnia 2011 r., w Tychach dziewięciu laureatów konkursu (po 3 osoby z każdej jednostki) otrzymało profesjonalne zestawy pierwszej pomocy ufundowane przez CIOP-PIB, a także upominki ufundowane przez Fiat Auto Poland S.A.