Dział Informatyki - Projekty
Streszczenie

Rozwój wieloplatformowego systemu oprogramowania komputerowego STER wspomagającego zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy w przedsiębiorstwach

Kierownik projektu: mgr inż. Andrzej Biernacki

Streszczenie projektu:

Celem głównym zadania było dostarczenie polskim przedsiębiorstwom wieloplatformowego systemu oprogramowania komputerowego STER wspomagającego zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy, zawsze zgodnego z aktualnym stanem prawnym, postępem technicznym oraz najnowszą wiedzą w zakresie bhp, przeznaczonego do wykorzystania na różnych platformach sprzętowych.

W ramach realizacji zadania rozbudowano, udoskonalono i zaktualizowano komputerowy system STER wspomagający zarządzanie bhp w przedsiębiorstwie zgodnie ze zmieniającym się stanem prawnym, w miarę wchodzenia w życie w latach 2020 - 2022 nowych aktów prawnych regulujących sposoby prowadzenia obowiązkowych działań w zakresie bhp, a także z uwzględnieniem doświadczeń i potrzeb zgłaszanych przez jego użytkowników.

Opracowano łącznie 3 wersje systemu STER: 9.0 (2020 r.), 9.1 (2021 r.), 9.2 (2022 r.), o sukcesywnie zwiększanej funkcjonalności, odwołujące się do baz danych, umieszczone w wersji instalacyjnej na nośniku optycznym wraz z dokumentacją, wspomagające zarządzanie bhp w przedsiębiorstwie, wdrożone i wykorzystywane w kilkuset przedsiębiorstwach na terenie całej Polski.

W wersji 9.0 systemu STER wprowadzono zmiany dotyczące czynników chemicznych, hałasu i drgań mechanicznych, zgodne z nowymi rozporządzeniami [Dz.U. 2020 poz. 61] i [Dz.U. 2018 poz. 1286].

W wersji 9.1 systemu STER zmodyfikowano obsługę czynników biologicznych [Dz.U.2020, poz. 2234], dane dotyczące czynników chemicznych [Dz.U. 2021 poz. 325] oraz wprowadzono istotne zmiany w obsłudze „mikroklimatu gorącego” [Dz.U. 2021 poz. 325].

W wersji 9.2 systemu STER zmodyfikowano informacje o klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy [Dz. U. 2021, poz. 2285], [Dz.U. 2022, poz. 853], a także opracowano nowy wzór wydruku Karty Wypadku dla wypadku przy pracy [Dz.U. 2022, poz. 223].

Każdorazowo wprowadzone zmiany w strukturze bazy danych, a zarazem w kodzie źródłowym wszystkich modułów systemu, uwzględniano w niezbędnej modyfikacji programu konwersji bazy danych systemu STER, służącego do przeniesienia danych z wcześniejszych wersji systemu. Uaktualniano także dokumentację systemu wraz z zawartością stosownych plików pomocy kontekstowej zgodnie z wprowadzonymi zmianami w poszczególnych modułach systemu.

Oprogramowanie komputerowe STER (dystrybuowane w wersji instalacyjnej na płytach CD), w trakcie realizacji zadania zostało dostarczone do 15 nowych przedsiębiorstw i ośrodków szkoleniowych, (pozyskanych w wyniku podjętych działań promocyjnych na konferencjach, targach, seminariach, szkoleniach czy też zamieszczonych informacji na stronach internetowych Instytutu) oraz zostało dostarczone (w ramach aktualizacji) do aktualnych użytkowników systemu, wykorzystujących zgromadzoną w nim aktualną wiedzę.

 

Zadanie 4.SP.16. Formularz aplikacji webowej SterWeb przeznaczony do wprowadzania informacji o poszkodowanym w wypadku przy pracy

 

Sukcesywnie na stronach tematycznych serwisu internetowego dotyczącego systemu STER upowszechniano materiały informacyjne dotyczące jego efektywnego użytkowania i promujące jego wdrażanie w przedsiębiorstwach i ośrodkach szkoleniowych.

Równolegle prowadzono prace związane z rozbudową webowej wersji oprogramowania systemu SterWeb przez implementowanie kolejnych wybranych funkcjonalności systemu w języku Java.

W ramach prac aktualizowano w sposób ciągły strukturę bazy danych oprogramowania SterWeb dostosowaną do wymagań wykorzystanej technologii, opracowano niezbędne elementy interfejsu użytkownika (stosowne formularze przeznaczone do wyświetlania i wprowadzania danych), stworzono wymagane raporty przedstawiające zestawienia prezentujące wprowadzone dane szczegółowe dla kolejnych typów czynników, zaimplementowano wszystkie niezbędne klasy napisane w języku Java, przeznaczone zarówno do pobierania danych z bazy, jak i do ich przetwarzania oraz prezentacji na poszczególnych formularzach, czy też do interakcji z użytkownikiem.

W systemie SterWeb rozbudowano moduł „Ryzyko”, implementując pełną obsługę programową dotyczącą czynników: „Zagrożenie wybuchem i pożarem przez czynniki chemiczne”, Obciążenie psychospołeczne stanowisko pracy umysłowej”, „Obciążenie psychospołeczne stanowisko robotnicze” oraz czynników własnych: „Kryteria i wskaźniki prawdopodobieństwa”,a także tych ocenianych z wykorzystaniem 6 dodatkowych metod. Wprowadzono również niezbędne aktualizacje (wynikające ze zmian w przepisach prawnych) w zakresie obsługi czynników biologicznych, chemicznych, pyłowych i mikroklimatu gorącego. Zaimplementowano szereg funkcjonalności pomocniczych, związanych m.in. z wprowadzaniem informacji o laboratoriach pomiarowych, profilaktyką techniczną, aktualizacją ryzyka zawodowego wskutek zmiany zatrudnienia czy uaktualnieniem zasad prezentacji danych na Karcie Pomiarowej lub wydruku Karty Oceny Ryzyka Zawodowego oraz opracowano jedenaście typów wydruków prezentujących różnego rodzaju zestawienia danych wprowadzonych do systemu SterWeb.

Znacząco rozbudowano moduł obsługi wypadków przy pracy oraz wypadków w drodze do/z pracy, z wykorzystaniem którego można wygenerować następujące rodzaje dokumentów: Statystyczną Kartę Wypadku, Protokół Powypadkowy, Kartę Rejestracji Wypadku, Kartę Wypadku, Kartę Wypadku w drodze do/z pracy, a także załączniki niezbędne w postępowaniu powypadkowym: Wyjaśnienia poszkodowanego/Informacje uzyskane od świadka, Postanowienie/Polecenie powypadkowe. Opracowano również funkcjonalności przeznaczone do weryfikacji kompletności wprowadzonych danych o wypadkach.

Przeprowadzono ponadto 16 szkoleń w zakresie obsługi i efektywnego wykorzystania systemu STER, organizowanych stacjonarnie i zdalnie (z wykorzystaniem wcześniej przygotowanych, stale aktualizowanych materiałów szkoleniowych, dostarczanych słuchaczom przed rozpoczęciem szkolenia), których uczestnikami było 26 przedstawicieli służb bhp z 16 przedsiębiorstw. Zorganizowano również 3 wykłady (prowadzone w ramach studiów podyplomowych organizowanych przez Centrum Edukacyjne w Instytucie), podczas których zaprezentowane zostały zasady funkcjonowania systemu STER. Wzięło w nich udział78 osób, każdy z uczestników otrzymał na płycie DVD wersję demonstracyjną systemu STER. Udzielano również licznych konsultacji i porad telefonicznych oraz e-mailowych w odpowiedzi na zapytania zgłaszane przez użytkowników systemu STER.

Wyniki zadania przedstawiono w 1 publikacji popularnonaukowej.



Jednostka: Dział Informatyki

Okres realizacji: 01.01.2020 – 31.12.2022