Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Montaż w przemyśle lotniczym - wstęp |
Technologie łączenia materiałów w przemyśle lotniczym |
Wypadki w przemyśle lotniczym |
Zagrożenia przy montażu statków powietrznych |
Problemy ergonomiczne w montażu lotniczym |
Normy techniczne |
Broszury |
Przepisy prawne - (linki) |
Książki - Montaż w przemyśle lotniczym |
Artykuły - Montaż w przemyśle lotniczym |
Normy techniczne
Wykaz norm dotyczących procesów nitowania w lotnictwie
Lp. |
Numer i tytuł normy |
1. |
PN-EN 2070-6: 2001 Lotnictwo i kosmonautyka -- Wyroby przerobione plastycznie z aluminium i stopów aluminium -- Specyfikacja techniczna -- Drut na nity |
2. |
PN-EN 2115:2009 Lotnictwo i kosmonautyka -- Stop aluminium 2117-T42 -- Drut na nity pełne -- D < lub = 10 mm |
3. |
PN-EN 2116:2009 Lotnictwo i kosmonautyka -- Stop aluminium 2017A-T42 -- Drut na nity pełne -- D < lub = 10 mm |
4. |
PN-EN 2117:2009 Lotnictwo i kosmonautyka -- Stop aluminium AL-P5056A (5056A)-H32 -- Drut na nity pełne -- D < lub = 10 mm |
5. |
PN-EN 2143:1999 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem kulistym spłaszczonym, z aluminium 1050A, szeregu calowego |
6. |
PN-EN 2144:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem kulistym spłaszczonym, ze stopu aluminium 2117, szeregu calowego |
7. |
PN-EN 2145:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne, z łbem kulistym spłaszczonym, ze stopu aluminium 2117, anodowane lub chromianowane, szeregu calowego |
8. |
PN-EN 2146:1999 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem kulistym spłaszczonym, ze stopu aluminium 2017A, szeregu calowego |
9. |
PN-EN 2148:1999 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem kulistym spłaszczonym, ze stopu aluminium 5056A, szeregu calowego |
10. |
PN-EN 2149:1999 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem kulistym spłaszczonym, ze stopu aluminium 5056A, anodowane lub chromianowane, szeregu calowego |
11. |
PN-EN 2309:2012 Lotnictwo i kosmonautyka -- Wymiary otworów pod nity pełne |
12. |
PN-EN 2544:2012 Lotnictwo i kosmonautyka -- Graficzne przedstawianie połączeń nitowych na rysunkach sprzętu lotniczego i kosmonautycznego |
13. |
PN-EN 2550:1999 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem stożkowym normalnym o kącie 100 stopni, z aluminium 1050A, szeregu calowego |
14. |
PN-EN 2551:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne, z łbem stożkowym 100 stopni wpuszczanym i z daszkiem, ze stopu aluminium 2117, szeregu calowego |
15. |
PN-EN 2552:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne, z łbem stożkowym 100 stopni wpuszczanym i z daszkiem, ze stopu aluminium 2117, anodowane lub chromianowane, szeregu calowego |
16. |
PN-EN 2553:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem stożkowym normalnym o kącie 100 stopni, z daszkiem, ze stopu aluminium 2017A, szeregu calowego |
17. |
PN-EN 2555:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem stożkowym normalnym o kącie 100 stopni, z daszkiem, ze stopu aluminium 5056A, szeregu calowego |
18. |
PN-EN 2556:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne, z łbem stożkowym 100 stopni wpuszczanym i z daszkiem, ze stopu aluminium 5056A, anodowane lub chromianowane, szeregu calowego |
19. |
PN-EN 2898:2008 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity ze stali odpornej na korozję i żaroodpornej -- Warunki techniczne |
20. |
PN-EN 2941:2008 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity ze stopów niklu -- Warunki techniczne |
21. |
PN-EN 3115:2009 Lotnictwo i kosmonautyka -- Stop aluminium 7050-T73 -- Drut na nity pełne -- D < lub = 10 mm |
22. |
PN-EN 3135:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem kulistym spłaszczonym, ze stali nierdzewnej FE-PA11, pasywowane, szeregu calowego |
23. |
PN-EN 3136:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem kulistym spłaszczonym, ze stali nierdzewnej FE-PA92HT, pasywowane, szeregu calowego |
24. |
PN-EN 3138:2004 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem stożkowym normalnym o kącie 100 stopni, z daszkiem, ze stali odpornej na korozję FE-PA2601, pasywowane, szeregu calowego |
25. |
PN-EN 3139:2004 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem stożkowym normalnym o kącie 100 stopni, ze stali odpornej na korozję FE-PA11, pasywowane, szeregu calowego |
26. |
PN-EN 3140:2004 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem stożkowym normalnym o kącie 100 stopni, ze stali odpornej na korozję FE-PA2601, pasywowane, szeregu calowego |
27. |
PN-EN 3141:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem kulistym spłaszczonym, z żaroodpornego stopu niklu NI-P11, kadmowane, szeregu calowego |
28. |
PN-EN 3142:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem kulistym spłaszczonym, z żaroodpornego stopu niklu NI-P11, szeregu calowego |
29. |
PN-EN 3238:2011 Lotnictwo i kosmonautyka -- Materiały metalowe -- Metody badań -- Próba ścinania drutów i nitów |
30. |
PN-EN 3417:2012 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem uniwersalnym, ze stopu na bazie niklu NI-P11, seria metryczna |
31. |
PN-EN 3642:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem stożkowym 100 stopni wpuszczanym i z daszkiem, z tytanu TI-PO2, anodowane, szeregu calowego |
32. |
PN-EN 3643:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem stożkowym 100 stopni, wpuszczanym, z tytanu TI-PO2, anodowane, szeregu calowego |
33. |
PN-EN 3644:2000 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity pełne z łbem kulistym spłaszczonym, z tytanu TI-PO2, anodowane, szeregu calowego |
34. |
PN-EN 3665:2001 Lotnictwo i kosmonautyka -- Metody badań farb i lakierów -- Badania odporności stopów aluminium na korozję nitkową |
35. |
PN-EN 3902:2017-02 Lotnictwo i kosmonautyka -- Podkładki do zestawów nitowych, ze stopu aluminium, anodowane, seria metryczna |
36. |
PN-EN 4172:2006 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity typu "lockbolts" z łbem wystającym, z zawężoną tolerancją, ze stopu tytanu TI-P64001, anodowane, szeregu metrycznego -- Klasa wytrzymałości 1 100 mpa (w temperaturze otoczenia)/315 stopni C |
37. |
PN-EN 4173:2006 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity typu "lockbolts" z łbem stożkowym 100 stopni normalnym, z zawężoną tolerancją, ze stopu tytanu TI-P64001, anodowane, szeregu metrycznego -- Klasa wytrzymałości 1 100 mpa (w temperaturze otoczenia)/315 stopni C |
38. |
PN-EN 4176:2006 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity typu "lockbolt" z łbem stożkowym 100 stopni normalnym lub wystającym, rozciągane/ścinane, z zawężoną tolerancją, ze stopu tytanu TI-P64001, anodowane lub z aluminiową powłoką pigmentową -- Pierścienie z tytanu TI-P99002 lub stopu aluminium 2024 -- Szereg metryczny -- Wymagania techniczne |
39. |
PN-EN 4372:2009 Lotnictwo i kosmonautyka -- Stop żaroodporny niklu z miedzią NI-PD9001 (nicu31) -- Drut na nity pełne -- D < lub = 10 mm |
40. |
PN-EN 4401:2006 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity typu "lockbolts" z łbem wystającym, z zawężoną tolerancją, ze stopu tytanu TI-P64001, z powłoką z pigmentem aluminiowym, szeregu metrycznego -- Klasa wytrzymałości 1 100 mpa (w temperaturze otoczenia)/315 stopni C |
41. |
PN-EN 4402:2006 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity typu "lockbolts" z łbem stożkowym 100 stopni normalnym, z zawężoną tolerancją, ze stopu tytanu TI-P64001, z powłoką z pigmentem aluminiowym, szeregu metrycznego -- Klasa wytrzymałości 1 100 mpa (w temperaturze otoczenia)/315 stopni C |
42. |
PN-EN 6069:2010 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity z łbem stożkowym o kącie 100° płaskim, zmniejszonym z zawężoną tolerancją -- Seria calowa |
43. |
PN-EN 6080:2016-10 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity z łbem normalnym płaskim 100°, z zawężoną tolerancją -- Seria calowa |
44. |
PN-EN 6081:2016-10 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity z łbem uniwersalnym, z zawężoną tolerancją -- Seria calowa |
45. |
PN-EN 6101:2016-10 Lotnictwo i kosmonautyka -- Nity, 100° z łbem płaskim średniej wielkości, z zawężoną tolerancją -- Seria calowa |
46. |
PN-ISO 5843-2:2001 Lotnictwo i kosmonautyka -- Wykaz terminów równoznacznych -- Nity stosowane w lotnictwie i kosmonautyce |
Wykaz norm dotyczących procesów klejenia w lotnictwie
Lp. |
Numer i tytuł normy |
1. |
PN-EN 2243-1:2006 Lotnictwo i kosmonautyka -- Materiały niemetalowe -- Kleje konstrukcyjne -- Metoda badania -- Część 1: Ścinanie pojedynczej zakładki |
2. |
PN-EN 2243-2:2006 Lotnictwo i kosmonautyka -- Materiały niemetalowe -- Kleje konstrukcyjne -- Metoda badania -- Część 2: Próba odrywania metalu od metalu |
3. |
PN-EN 2243-3:2006 Lotnictwo I kosmonautyka -- Materiały niemetalowe -- Kleje konstrukcyjne -- Metoda badania -- Część 3: Próba odrywania metalu od wypełniacza ulowego |
4. |
PN-EN 2243-4:2006 Lotnictwo i kosmonautyka -- Materiały niemetalowe -- Kleje konstrukcyjne -- Metoda badania -- Część 4: Próba rozciągania płaskiego połączenia metalu z wypełniaczem ulowym |
5. |
PN-EN 2243-5:2006 Lotnictwo i kosmonautyka -- Materiały niemetalowe -- Kleje konstrukcyjne -- Metoda badania -- Część 5: Próby starzenia |
6. |
PN-EN 2243-6:2006 Lotnictwo i kosmonautyka -- Materiały niemetalowe -- Kleje konstrukcyjne -- Metoda badania -- Część 6: Wyznaczanie naprężeń ścinających i odkształceń przy ścinaniu |
7. |
PN-EN 2667-6:2003 Lotnictwo i kosmonautyka -- Materiały niemetalowe -- Kleje konstrukcyjne spieniane -- Metody badań -- Część 6: Oznaczanie absorpcji wody |
8. |
PN-EN 2757:2011 Lotnictwo i kosmonautyka -- Kleje konstrukcyjne -- Metoda badań -- Oznaczanie pozostałości po suszeniu i prażeniu podkładów |
9. |
PN-EN 2781:2001 Lotnictwo i kosmonautyka -- Materiały niemetalowe -- Kleje konstrukcyjne -- Metody badania -- Oznaczanie grubości podkładu |
10. |
PN-EN 4106:2013-06 Lotnictwo i kosmonautyka -- Materiały niemetalowe -- Kleje konstrukcyjne -- Pasta klejąca -- Specyfikacja techniczna |
Ostatnio udostępnione tematy
w BHP-Info: