Dobry kierowca ze złymi nawykami?

 

Większość kierowców zawodowych ma duże doświadczenie w prowadzeniu pojazdów i w uczestnictwie w ruchu drogowym. Wraz ze wzrostem doświadczenia nasze zachowania stają się bardziej rutynowe i automatyczne. Zaczynamy postępować zgodnie z nawykami, których nabraliśmy w ostatnim okresie. Po latach jazdy samochodem i po tysiącach przejechanych kilometrów warto zastanowić się, czy nasze nawyki są prawidłowe i bezpieczne. Warto zweryfikować swoje nawyki i przyzwyczajenia ze specjalistami ze szkół bezpiecznej jazdy lub innymi doświadczonymi kierowcami.

Tym, co jest najbardziej zgubne dla doświadczonych kierowców, to rutyna i przyzwyczajenie do sytuacji, które powtarzają się na tych samych trasach setki razy. Dobrze jest od czasu do czasu zweryfikować swoje przyzwyczajenia, wiedzę i przekonania na szkoleniach kierowców organizowanych przez specjalistów: psychologów, policjantów, lekarzy, innych kierowców. Ich doświadczenia mogą nas uwrażliwić na weryfikację własnego postępowania za kółkiem, a dzielenie się własnymi doświadczeniami może innych uchronić przed takimi zagrożeniami, które my już „przerobiliśmy na własnej skórze lub karoserii”.

Przykłady dobrych nawyków:

  • sekwencja czynności w odpowiedniej kolejności: lusterko, kierunkowskaz, manewr
  • przed wyjazdem sprawdźmy czy wokół samochodu nie pojawiły się mało widoczne przeszkody których nie zauważymy siedząc w samochodzie
  • przy długo trwającym włączaniu się do ruchu i obserwacji samochodów z pierwszeństwem, upewnijmy się, czy sytuacja przed naszym samochodem nie zmieniła się od ostatnio obserwowanego stanu
  • odszranianie i odśnieżanie samochodu będzie przyjemniejsze, jeśli potraktujemy ja jako poranną gimnastykę orzeźwiającą a nie przykry obowiązek opóźniający moment odjazdu
  • oczekując na skręt w lewo na drodze z jednym pasem ruchu czekajmy z wyprostowanymi kołami samochodu. Gdy będziemy mieli skręcone potencjalne najechanie na nas z tyłu skończy się wypchnięciem na pas samochodów jadących z przeciwka i w konsekwencji zderzenie czołowe przy dużej prędkości.
  • po dłuższym parkowaniu, przed ruszeniem w trasę, dobrze obejść samochód dookoła, sprawdzić potencjalne przeszkody i stan samochodu. W przewozach towarowych dobrze jeszcze raz sprawdzić zabezpieczenie i mocowanie ładunku.