Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Materiał dla klas I – III szkoły podstawowej obejmuje 33 tematy dnia podzielone na 6 modułów (łącznie 259 stron materiału), 19 foliogramów i 9 pokazów edukacyjnych do wybranych tematów zajęć.
Wykaz modułów i tematów dnia:
I. Bezpieczna droga do domu i szkoły
1. Bezpieczna droga do szkoły (temat dnia)
2. Jestem wzorowym pieszym
3. Ludzie w mundurach – spotkanie z policjantem lub pracownikiem straży miejskiej
4. Bezpiecznie korzystamy z uroków zimy
5. Nadchodzi lato. Jak zachować się nad wodą?
6. Jedziemy na wycieczkę
II. Zasady bezpiecznego zachowania w szkole
1. Poznajemy szkołę i jej pracowników
2. Otoczenie mojej szkoły
3. W klasie
4. Poznaję prawa i obowiązki ucznia
5. Co to znaczy być dobrym kolegą?
6. Wspólnie bawimy się na podwórku, w domu i szkole
7. Poznajemy sytuacje sprzyjające nawiązywaniu przyjaźni. Czym jest przyjaźń?
8. Jak okazywać sympatię? „Nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe”
III. Bezpieczeństwo pożarowe
1. Uczę się w bezpiecznej szkole
2. Znam niebezpieczeństwa, które mi grożą. W razie ich wystąpienia wiem, jak się zachować
3. Przed pożarem
4. Wybuchł pożar. Co robić?
5. Poprzez ćwiczenia utrwalamy wiadomości
IV. Ergonomia w szkole i w domu
1. Urządzam swój kącik do pracy i zabawy
2. Projektuję meble szkolne
3. Co noszę w tornistrze?
4. Jak odpoczywać w czasie pracy?
V. Higiena pracy w domu i szkole
1. Obowiązki ucznia
2. Komputer w szkole i w domu
3. Telewidz czy telemaniak?
4. Dbaj o zdrowie – walcz z hałasem
5. Moje ulubione zwierzę
VI. Bezpieczne posługiwanie się przedmiotami i urządzeniami
1. Urządzenia elektryczne i gazowe w domu.
2. Prąd elektryczny
3. Jak korzystać z różnorodnych narzędzi?
4. Niebezpieczne przedmioty i substancje
5. Pierwsza pomoc
Na każdy moduł składają się:
1. karta modułu, która informuje o jego zakresie tematycznym, czasie realizacji, celach edukacyjnych oraz przedstawia podział modułu na poszczególne ośrodki tematyczne wraz z ich opisem (poszczególne tematy dnia, ich treści, cele operacyjne oraz metody i formy pracy), zawiera także wykaz foliogramów i spis literatury pomocniczej,
2. scenariusze zajęć zintegrowanych wraz z materiałami pomocniczymi dla nauczyciela i inne pomoce dydaktyczne,
3. karty pracy ucznia zawierające różnorodne ćwiczenia (rysunki, rebusy, krzyżówki, kolorowanki, itp.),
4. slajdy.
Centrum
Edukacyjne CIOP-PIB
Centrum Edukacyjne CIOP-PIB powstało w 1994 roku jako część struktury organizacyjnej Instytutu utworzonej w celu realizowania zadań statutowych związanych z kształceniem w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.